serupo bentuk 'Tanjak Seri Rama daley Wayang Kulit kalu letok berdiri.

Tukey buat peniup serunai tradisional Kelate di Kampung Darang Buaya, royak proses ‘nok caro soro’ hok paling payoh dalam membuat srunai nih..  bey di kito, Saidi Dullah, 48 tahun royak.

fizikal serunai ni sekalo bulih disiapkan sehari jah, tapi kena kemah molek bunyi hok sedap tu dalam masa seminggu, cara cara jung buat tu pun bantu wat tubik bunyi hok sedak.. selain dari tu, kayu pun kena cari hok molek.

“ginilah cara untuk nok tahu serunai ni bunyi makey telingo ataupun mengusik jiwo, secomel mano pun serunai tu kalu bunyi dia hudoh nilai rendoh.
“Nok wat goni kena time teney-teney jiwo.. tokleh nok deras pasal benda lagu ni kena amik teliti royak abe di ko sinar.. sinar royak ko guanoboh"
abe di royak, serunai hok molek "sound" dia bulih jual dengan harga bulih kiro antara RM300 hingga RM1,000.
"kayu merbau, chengal dan medan emey molek kalu nok buat batang serunai pastu kita korek lubey dan sambung nga palo hok kita reka doh untuk mengeluarkan bunyi" 
“Tujuh lubey kena tebuk atas kayu hak mana lubey-lubey tu hak jung wat tubik melodi asas DO RE MI FA SO LA TI.
“Alik atas kita panggil ‘nali’ dalam dua inci hak diperbuat dari perak atau tembaga, kakah untuk jung pegang ‘pipit’ yang di perbuat dari daun pokok Tal hak kita lipat,” 
“Sound tinggi rendah atas kita tiup deras ko slow patuh nok main serunai ni kena ore cerdik ore panggil 'menyimpan nafas'
“Pernafasan penting penting kali nok main barang ni, kalu nafas soh sah soh sah punoh irama sebab sumbang"
Asal serunai ni sebenarnya mari dari Pattani, Thailand hok banyok pengaruh Hindu.
Kalu kelih molek bentuk serunai ni serupo bentuk 'Tanjak Seri Rama daley Wayang Kulit kalu letok berdiri.


“Ambo sendiri ngajar generasi baharu meniup serunai ni, budok hok baru belajar kena lalu proses ore panggil nama dia ‘pelimau’ ataupun tamat latihan yang melengkapkan serunai itu untuk menyertai persembahan sama ada mengiringi seni silat, tomoi atau wayang kulit,” 


Abe die royak ko Sinar,Sinar royak ko guanoboh  .
 
Top